;

Isnin, 20 Julai 2009

Malaysia Yang Ku Cintai

Malaysia tanah kelahiranku yang ku cintai. Sayangnya aku padanya seperti nyanyian setiap pagi yang berkumandang di corong radio atau televisyen pada jam 5.00 pagi. Masih belum kedengaran suara azan subuh, maupun suara bilal melaungkan tarhim.


Malaysia jika dilihat dirgahayunya bendera Malaysia, melambangkan ketenangan dan keharmonian. Aku bangga menjadi rakyat Malaysia yang bertuah ini.

Jika dilihat dalam geografinya, bertuah sungguh Malaysia ini. Aku pun bertuah kerana di dalamnya tiada periuk-periuk api semulajadi seperti negara jiran. Tanahnya penuh kesuburan. Rakyatnya berbilang kaum penuh perayaan. Semuanya indah.

Malaysiaku, rupanya keharmonian tidak kekal lama, Aku mendengar 13 Mei 1969, aku melihat bermula 3 September 1997, Aku meniti 26 Mac 2008. Aku renung sepenuh hati ini.

Mengapa ini terjadi?

Apakah rakyat mudah lupa? Apakah rakyat tidak mengenang budi? Apakah rakyat sudah menderhaka?

Di mana pula aku? siapakah aku? mengapa dengan aku? tidakkah aku juga seperti mereka?

Bersambung


 
© Copyright by Pak We Lang  |  Template by Blogspot tutorial